Eduard Fernández (@eduard_bcn)
Contundent mostra d’unitat entre el govern balear, valencià i català en defensa del Corredor Mediterrani i les infraestructures de l’Euroregió de l’Arc Mediterrani (Euram). Els consellers de Territori dels tres executius han defensat avui a València la necessitat de seguir desenvolupant les infraestructures que connectin la regió i l’apropin a Europa en l’acte reivindicatiu “L’hora de les decisions”, organitzats per l’Institut d’Ignaci Villalonga d’Economia i Empresa.
El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull, ha criticat la “política de centralització” de l’Estat, que posa límit a les “possibilitats extraordinàries” de l’Euram. Davant aquesta situació, Rull ha destacat la capacitat dels tres executius autonòmics per “treballar plegats” i reivindicar unes millors infraestructures. “Parlem de pragmatisme i sentit comú a l’hora de concebre i gestionar les infraestructures”, ha explicat el conseller català, que ha defensat aquelles inversions que generin una taxa de retorn més elevada.
Gestió dels aeroports
Rull ha defensat que la gestió autonòmica de les infraestructura portuària ha estat una “història d’èxit”, i ha reivindicat la necessitat també de dirigir les polítiques dels aeroports del territori. En aquest sentit, el seu homòleg balear, Marc Pons, tambe ha reclamat una “gestió conjunta” dels aeroports, per poder coordinar estratègies entre les instal·lacions de l’Euram, i evitar-ne la privatització.
Pons, com a representant de les Illes Balears, ha volgut demanar també una potenciació de les víes marítimes, que garanteixin que la comunitat autònoma pugui formar part del projecte de corredors de mobilitat europeu.
Finalment, la consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana, Maria José Salvador, ha posat èmfasi en el lideratge econòmic de l’Euram a l’estat espanyol. “Apostar per les infraestructures de la zona és apostar pel cavall guanyador”, ha recordat Salvador. En aquest sentit, la consellera valenciana ha demanat una connexió d’alta velocitat entre Barcelona i València, i entre les tres capitals del País Valencià.
Així mateix, ha volgut recordar que els trens de mercaderies han de poder sortir de València i arribar a Europa amb vies d’ampli europeu. Finalment, arran de la inclusió del tram ferroviari Madrid-Algesires en les inversions europees pel Corredor Mediterrani, Salvador ha recordat que el corredor “no passa per Madrid”.