Eduard Fernández (@eduard_bcn)
Com fer sortir l’economia catalana de la crisi, i enfortir el teixit empresarial del territori? Per respondre a aquesta pregunta, fa poc més de tres anys un grup d’empresaris va començar a treballar en ‘Ben Fet!’, un segell identificatiu de productes de qualitat, impulsat per PIMEC. La distinció premia aquelles empreses que ofereixen articles i serveis creats a Catalunya i amb un retorn social clar pel territori. De moment, un centenar de companyies s’han afegit a la iniciativa, que compta amb la participació de noms com Torrons Vicens, Llet Nostra o la mútua de salut Mútuacat.
“Volem que el consumidor entengui que amb la seva acció de compra decideix el país que vol, i que les seves compres incideixen en el lloc on viu”, explica el president de ‘Ben Fet!’, Esteve Pintó. L’empresari ressalta l’impacte beneficiós que aquestes firmes poden tenir en l’economia local, a diferència de grans empreses que produeixen els seus articles a l’estranger, i en alguns casos recorren a tot tipus de mecanismes d’enginyeria fiscal per tributar en paradisos fiscals.
Conscienciar al consumidor
El segell inicia ara diverses campanyes per donar-se a conèixer entre el públic. D’aquesta manera, s’espera que els consumidors comencin a valorar més la procedència de les seves compres, i que les marques participants augmentin les seves vendes. En aquest sentit, Pintó creu que es tracta d’un moment especialment adequat per aquest tipus de propostes, ja que els compradors busquen opcions de major qualitat, després d’anys de domini de les ‘marques blanques’. “Aquests productes han tingut una penetració important gràcies als seus preus, però s’ha visualitzat que no sempre van associats a la qualitat” explica Pintó.
Un nombre important de les empreses que ostenten el segell ‘Ben Fet!’ formen part del sector alimentari, tot i que la iniciativa té la voluntat d’aglutinar firmes de tot tipus. El president explica que, per exemple, en el cas del sector tèxtil els clients “mai miren la procedència” de les peces de roba, tot i que a Catalunya hi ha un important teixit empresarial tèxtil, al qual es vol donar més visibilitat.
Internacionalització
‘Ben Fet!’ espera també convertir-se en una plataforma per la internacionalització de marques catalanes. “De moment, a l’estranger hi ha un gran desconeixement sobre els productes catalans, i la ‘marca Espanya’ està molt desprestigiada”, explica Pintó. A través de l’identificatiu ‘That’s good! Catalan products’, l’equivalent internacional de ‘Ben Fet!’, es vol augmentar la presència de productes catalans a l’estranger.
“Per a moltes empreses petites, és important aconseguir sinergies amb altres productors que poden ser aliats en un mercat internacional”, diu el responsable. Una mostra d’aquest treball conjunt és l’acord aconseguit amb els supermercats Carrefour i Auchan (Alcampo). A través d’un conveni amb un projecte similar de la Bretanya, a França, diversos productes catalans amb el segell seran distribuïts als supermercats de la regió, i els més populars s’acabaran convertint en articles disponibles habitualment en aquests punts de venda.
“Es tracta d’un projecte de país, sense cap sentiment polític concret, senzillament volem fer visible Catalunya en aquesta Europea de les regions, on cada territori compta amb característiques particulars, i una cultura o uns productes propis”, remarca Pintó.